Сплав по Ворсклі | Турклуб КПІ Глобус

Літо - чудова пора для освоєння водного туризму. Потрібно тільки вибрати де, коли і ... на чому. Отже, в якості плав засобів були обрані байдарки. Одна двомісна Нева, дві двушки і одна трійка Таймені.

Місце сплаву - р.Ворскла, Потавщині обл.
Дата: 14-16 червня 2008 року
Маршрут: Полтава - Нижні Млини - Старі Санжари - Кунцево - Нові Санжари - Білики.

Загальний кілометраж: 60 км.

Кількість днів в поході: 2.5.
Кількість учасників: 9 осіб.

По днях

1 день: Полтава - Нижні Млини - Старі Санжари (не дійшли 10 км) - близько 25 км
2 день: Старі Санжари - Кунцево - Нові Санжари - Забрідки - 35 км
3 день: Забрідки - Білики - 10 км

1 день: Полтава - Нижні Млини - Старі Санжари (не дійшли 10 км) - близько 25 км   2 день: Старі Санжари - Кунцево - Нові Санжари - Забрідки - 35 км   3 день: Забрідки - Білики - 10 км

Суші весла!

Оскільки наша батьківщина багата водними ресурсами, місце сплаву вибирали досить довго. Хотілося захопити за 3 дні побільше краси, і в той же час не тягнутися далеко, щоб не витрачати час на дорогу і не волочити байдарки. Зрештою, з усього різноманіття вибрали Псел і Ворсклу, і зупинилися на останній, бо 3 дні для Псел - це мало, вирішили залишити його на для майбутніх походів.

Невелика довідка: Ворскла - рівнинна річка, відносно спокійна, технічно нескладна для водного туризму. Основна перешкода - завали з дерев, проте непрохідних місць немає. Пороги відсутні. Ширина річки від 30 до 70м. Середня глибина - 2м. Русло звивисте, береги пологі. Дно піщане, мулисте або илисто-піщане. Річка має широку живописну долину. На берегах переважно заплавний ліс, місцями посадки сосни. На деяких ділянках справжній сосновий ліс. На всьому протязі, аж до Полтави, вода дуже чиста, яка містить велику кількість риби.

Все почалося з того, що крім мене, байдарок ні у кого не було, а бажання піти в водний похід було хоч відбавляй. У підсумку знайшли непоганий прокат, де і були роздобутим згадані вище Таймені-2 (Труханів острів, клуб "4 сторони"). За це щастя довелося віддати 140 грн на добу (за двушку).

Вага двомісній байдарки 30-35 кг і це довелося нашим хлопцям звалити на себе. Пихкаючи, але не здаючись, ми занурилися в поїзд. До речі кажучи, по хорошому на байдарку покладається багажна квитанція, але ми звичайно ж її не брали. Скинулися по п'ятерик провіднику.

Скинулися по п'ятерик провіднику

екіпаж Неви

О 5 ранку ми були в Полтаві. Зовсім не виспалися, але з солодким передчуттям незвіданого попереду. Розташувавшись на міському пляжі, почали збір байдарок. Ця процедура мене лякала найбільше, так як перший раз ми її збирали втрьох 3 години і ледве зібрали, хоча за логікою речей це повинно було бути досить просто і швидко. Однак ми в цей раз впоралися ми на ура, навіть ті, хто збирав вперше. Поснідали і в путь. О 9 ранку ми вже були на воді. Ох, доповім я вам, як це прекрасно - ранковий свіжий вітер в обличчя, водний простір і відчуття повної свободи. Чесне слово, закривши очі і почуття дитячої щирої щемливої ​​радості обливає тебе з ніг до голови, так що дрібні мурашки-голочки пробігають по шкірі.

Єдина широка частина річки майже відразу звужується. До речі кажучи, на початку шляху нам зустрілося безліч плавзасобів: каное, ті ж байдарки, а також човни, на яких гребуть стоячи на одному коліні. Виявилося, що це члени клубу з водного туризму та спорту і байдарки там же у них можна було орендувати за 20 грн. з людини на добу, причому навіть новіше, ніж наші Таймені.

Отже, взявши курс за течією на захід, ми почали рух по річці. Перший же артефакт у вигляді лілій викликав неймовірний захват, що супроводжувалася 10 хвилинної фото сесією.

Шлях наш неблизький

Лівою-правою, раз-два

Екіпаж трійки ніяк не міг синхронізуватися і першу годину йшов зигзагами, на двійці було простіше, хоча сказати, що на байдарці важко пересуватися я не можу. 10 хв ганьби - і ти ... водник.

Чим далі, тим більше річка почала петляти, і за кожним новим поворотом новий пейзаж. Здавалося б, природа середньої смуги, найзвичніша для нас, та, яка знайома кожному з дитинства, коли ми юрбою бігали на річку, ловили мальків і пуголовків, стрибали з тарзанок і лазили красти яблука, але саме це і робить її такою рідною і близькою серцю. Березові гайки, сріблясті верби, дуби-велетні, соснові бори, очерети. Ох, пам'ятаю, робили ми з цих очеретів колись такі факели!

Ох, пам'ятаю, робили ми з цих очеретів колись такі факели

дамба

Йшли ми відмінно, поки не почули підозрілий шум. Виявилася дамба. Довелося причалювати і обносити байдарки і речі, всього метрів 200, але не так то це швидко і легко.

І знову за весла. Особливо цікаво було "обпливать" завали з дерев, які зустрічалися досить часто.

Особливо цікаво було обпливать завали з дерев, які зустрічалися досить часто

перший завал

Один раз ми зустріли групу на катамаранах. До сих пір не розумію, що вони на такий річці забули, тим більше в рятувальних жилетах. Загалом, оскільки вони були важко керовані і не дуже швидкі, ми їх зробили досить швидко, поки не утворився затор і ми не сіли на корч днищем. До честі хлопців на катамаранах, вони допомогли нам з неї зійти, інакше довелося б Максу пірнати, та й дно човна порвати не хотілося зовсім.

Незважаючи на дощовий прогноз, погода була сонячною і за пів дня ми встигли непогано підпічок. Пора було робити привал. Ми знайшли мальовничу гайок з пляжем, зварили макарони з сиром, поплескались в річці, відпочили і, не напружуючись пішли далі. Сонце стало піч менше, сил додалося, а тут ще холодненької пиво. Правда, воно завжди чомусь виявлялося в інший байдарці: Що вам сказати, байдарковий похід - це самий "відпочинковий" вид походів, з усіх, в яких мені довелося побувати, якщо не брати до уваги переносів самих байдарок по суші.

Правда, воно завжди чомусь виявлялося в інший байдарці: Що вам сказати, байдарковий похід - це самий відпочинковий вид походів, з усіх, в яких мені довелося побувати, якщо не брати до уваги переносів самих байдарок по суші

А ну там ззаду, на веслах, поднажмі!

Ідеш по річці, гребеш, медитуєш, періодично покрикує на другого човна екіпажу, щоб не ухилявся, ну а він - на тебе, навколо просто розлита нега і так ... спокійно-спокійно.

Уже зовсім надвечір ми наткнулися на непрохідний завал, і знову довелося витягати байдарки і обносити. Відстань була поменше, але мороки більше, а вже комарів в кущах! Тільки нас і чекали, звірі, поки намазався кремом, штук 20 вкусила. І це, мабуть, єдиний помітний мінус у водних походах, бо навіть щоб в туалет сходити, потрібно обробляти всі що тільки може бути покусано навіть теоретично.

Майже відразу після обнесення нам зустрілося дивовижне місце для стоянки - просто мисливський притулок: зі столиками, лавками, умивальником і іншими радощами для втомленого туриста. Разом ми пройшли в перший день близько 25 км.

Стартували о 9:20, причалили о 19:00, ну і денний привал години 2.5 зайняв. Посидіти біля вогнища в цей вечір не вийшло, зварили вечерю і майже відразу пішов дощ, і лив припиняючись всю ніч. А вранці раптово скінчився і як тільки ми сіли гребти далі - вийшло сонце і знову жарко, добре. Та ще свято якесь - Трійця. Анюта набрала латаття, сплела вінок і стала справжньою русалкою :)

Анюта набрала латаття, сплела вінок і стала справжньою русалкою :)

на Трійцю

Орієнтуватися на місцевості було важкувато, ми не знали ні де ми знаходимося, ні скільки пройшли. По карті це визначити було майже неможливо, так що орієнтувалися ми по рибалках і пляжникам на берегах. Тільки вони все, чому то різні цифри в км називали. Одні кажуть - вам ще кілометрів 7 до пункту А, інші - так ось тут поруч 3 км, треті - ой, вам ще плисти і плисти а скільки не знаємо. Але заблукає на річці важко, так що варіантів шляху у нас було небагато :)

Допливли до Старих Санжар, зробили привал, сходили в магазин. Цивілізація порадувала нас тільки пивом, нічого іншого в магазині не виявилося, навіть кефіру. Треба сказати, що привал був своєчасним, оскільки буквально через 20 хвилин після відплиття від берега, хлинув злива з грозою. Ну а нам що, одягли плащ-палатки, а хтось і не одягав, і пливемо собі далі.

А потім і зовсім зібралися усіма байдарками, дрейфуємо, коньяк п'ем під дощиком. Для зігріву звичайно: І знову дощ закінчився так само раптово, як і почався, і знову сонце!

У другий день нашого походу, ми прямо сказати, угреблісь. Пройшли близько 35 км. Руки і плечі відчутно втомилися, у мене почало поколювати в попереку від одноманітної пози, а у всіх інших боліла попа від жорсткого сидіння. І до речі, як же здорово, що ми все взяли рукавички. Ті, хто не взяв, потім докупив на базарі одноразові, інакше ще й мозолі понатіралі б. Так що, в наступний раз потрібно буде ще щось надувне під попу брати.

Довго шукали місце для стоянки, але все ж знайшли. До битві з комарами ми вже були підготовлені, а все інше нам байдуже. Пляжик, рівна галявина для наметів, гайок для човнів, і навіть столик збитий, правда, ми по-старому розташувалися на карематах біля багаття. Єдине, чого не вистачало - гітари.

Вночі, вже за звичаєм ішов дощ. А вранці ... сонце! Ранкове купання в річці - я, чесно, не знаю, що може бути прекрасніше. І геркулесовая каша з горіхами, курагою, родзинками і згущеним молоком, вже стала чудовою традицій сніданку останнього дня походу.

Поховали пару годинок без напрягу, і ось вже кінцева точка шляху - Білики, залізничний міст. Попереду нас чекає електричка на Полтаву.

друзі

Полтава мені представлялася маленьким провінційним містечком. Вона таки провінційна, але дуже красива, разюче чиста і мені, чомусь місцями нагадувала Одесу.

Оспівана майстрами культури Полтава дала світу багатьох талановитих і видатних людей. Звідси на весь світ прозвучав голос Івана Котляревського, тут навчався М. В. Гоголь, жив і працював Панас Мирний, В.Г. Короленка. У місті досить багато історичних і культурних пам'ятників, тихих затишних бульварів і скверів.
Загалом, містечко дуже сподобався, правда часу у нас там було небагато, ми піднялися на Іванову гору, і подивилися на нашу Ворсклу, як може бути багато століть назад дивився на неї великий князь Сіверський Ігор Святославович після перемоги над половцями.