Говерла - найвища гора в Україні

Найближчим часом особливих подорожей у нас не намічається, тому саме час розповісти докладніше про чудесні місцях, які ми відвідали цього літа в ході поїздки по   Карпатам і Закарпаттю

Найближчим часом особливих подорожей у нас не намічається, тому саме час розповісти докладніше про чудесні місцях, які ми відвідали цього літа в ході поїздки по Карпатам і Закарпаттю . Нагадаю в двох словах, що ми брали авто напрокат в Івано-Франківську, і за 8 днів ми проїхали 1240 км по гірських дорогах заходу України. Одним з найяскравіших вражень стала найвища в Україні гора Говерла.

В той день Олена і Олівія залишилися відпочивати від нашого шаленого ритму в готелі селища Ясіня, розташованого на березі мальовничої гірської річки Чорна Тиса, а я поїхав підкорювати вершину самостійно. Думка про сходження на Говерлу з дитиною 1 рік і 4 місяці нас абсолютно не приваблювала, хоча мені довелося побачити подібних мандрівників на самій горі ... Так що і це можливо, але без досвіду - я б не рекомендував ...

У цій статті я напишу про свою поїздку з Ясіні до підніжжя Говерли, і про сам сходженні. Також вас чекає велика кількість фото Говерли і оточуючих її красот.

Booking.com

Говерла - це найвища точка Українських Карпат і всієї України, і її висота складає 2061 метрів. Походження цього географічної назви викликає суперечки у фахівців. У румунському варіанті слово «Говерла» співзвучно зі словосполученням «важкопрохідне піднесення», а в угорському - це «сніжна гора». В реальності Говерла буває сніжної більшу частину року, і тому звичайним непідготовленим туристам рекомендується підкоряти цю вершину з 1 травня по 1 жовтня і тільки в хорошу погоду, оскільки інакше вона може стати для вас «труднопроходимой» ... Так що мають рацію - і ті, і інші експерти топоніміки. =)

У Карпатських горах є і більш високі вершини, ніж Говерла, однак вони розташовані на території Словаччини, Румунії та Польщі. Наприклад, найвища точка Карпат розташована в Словаччині, і вона називається Герлаховський штит (2655 м).

Але сьогодні ми їдемо на найвищу українську вершину. Дорога з Ясіні до Ворохти виявилася мальовничій і зовсім нескладною. По дорозі я підібрав автостопперов, які виявилися місцевими будівельниками. Вони мені рекомендували в майбутньому обов'язково подивитися Верховину - одне з найкрасивіших сіл в Карпатах на їхню думку. Що ж, мотаємо на вус. Це зовсім недалеко, але сьогодні у мене інші плани ...

Дорога до Говерли, село Микуличин Дорога до Говерли, село Микуличин   Дорога на Говерлу недалеко від КПП Карпатського державного національного парку, смт Ворохта Дорога на Говерлу недалеко від КПП Карпатського державного національного парку, смт Ворохта

На Говерлу можна піднятися як мінімум трьома маршрутами. Два з них від спортивної бази «Заросляк» в 7 км від смт Ворохта, Івано-Франківської області, і один з села Лазещина Закарпатської області. Детально про варіанти підйому на Говерлу (і про інші походи в Карпати теж) написано тут - Не буду на цьому зупинятися, оскільки особисто я пробував лише один варіант. Ви також завжди можете купити тур на Говерлу на одному з курортів Карпат, щоб взагалі не паритися з приводу навігації ... Але якщо говорити про самостійний підйом, то я вибрав найпопулярніший шлях від «Заросляка», хоча з Ясіні було б ближче доїхати до Лазещини. Все-таки я збирався підніматися на Говерлу один, а з бази «Заросляк» йдуть сотні туристів в день, так що в будь-якому випадку навколо мене були б інші люди - не так самотньо.

На КПП Карпатського державного національного парку я оплатив 20 грн за рекреаційні послуги, і далі мені потрібно було проїхати 8 км по грунтовці зі швидкістю 20-30 км / год. Пощастило з погодою - дощів не було давно, і дорога була сухою. У погану погоду легковик типу моєї Шкоди Фабіа може там і зав'язнути. Парковка знаходиться в декількох десятках метрів від початку пішохідного маршруту на Говерлу, і вона є безкоштовною. Машин мало після полудня було дуже багато. Деякі люди приїжджають на таксі з Ворохти або Буковеля. Також були помічені туристичні автобуси, в тому числі з білоруськими номерами.

Біля парковки можна набрати джерельної води, купити в дорогу снеки, випити кави або квасу, з'їсти хот-дог ... Повноцінно пообідати мені не вдалося, хоча я на це розраховував. Якщо що - остання нормальна кафешка знаходиться на КПП нацпарку. Отже, в путь!

Навчально-спортивна база «Заросляк», парковка і відправна точка пішого шляху до Говерли

Перші півгодини я йшов по густому лісі вздовж дрібного струмочка. Йти потрібно строго за вказівниками, інакше можна ловити гав і заблукати, якщо не будуть зустрічатися інші туристи.

Лісова частина шляху до Говерли

В одному місці я не помітив покажчик і поперся кудись в гору через густий ліс. Попереду замаячив просвіт, і, хоча я вже зрозумів, що йду не туди - захотілося подивитися, що за поляна видніється попереду. У підсумку я вийшов на схил гори, що знаходиться навпроти Говерли. Там я побачив багато диких квітів і просто приголомшливі види на найвищу гору України. Так що невипадково я пропустив свій покажчик і недарма втратив півгодини часу.

Гора Говерла фото з сусіднього схилу, 8 липня 2015 року Гора Говерла фото з сусіднього схилу, 8 липня 2015 року   Фото гори Говерла, 8 липня 2015 року Фото гори Говерла, 8 липня 2015 року

Потім я повернувся на правильну стежку, побачив безліч інших туристів і покажчики знову з'явилися. Правда сам ліс дуже скоро закінчився.

До того моменту, де я втратив покажчики в лісі, доріжка позначалася синім і зеленим маркером. А коли я знайшов доріжку знову, то потім мені траплялися тільки сині покажчики. Це означає, що я пішов по більш крутому підйому. Його довжина 3,7 км, а за часом це 2-2,5 години. Зелений же маршрут на Говерлу - більш пологий. Його довжина 4,3 км або 2,5-3 години за часом. Таким чином, потрібно закладати на підйом на Говерлу + спуск + помилуватися природою на вершині = мінімум 6 годин. На щастя, є приємний бонус. На заході України влітку темніє дуже пізно. Наприклад, 8 липня 2015 року в сусідньому Івано-Франківську сонце зайшло о 21:26, а повні сутінки наступили взагалі о 22:07, так що мій старт на початку першого був дуже своєчасним.

Покажчики «синього» і «зеленого» маршрутів на Говерлу Покажчики «синього» і «зеленого» маршрутів на Говерлу   Схема маркованих маршрутів Говерли - можна побачити точку, де розходяться синя і зелена стежки Схема маркованих маршрутів Говерли - можна побачити точку, де розходяться синя і зелена стежки

Приблизно на висоті 1400 метрів ліс змінився чагарниками, і моєму погляду відкрилися приголомшливі гірські пейзажі.

На висоті 1400 метрів в Карпатських широтах ліс зникає На висоті 1400 метрів в Карпатських широтах ліс зникає   Ліс змінюють чагарники, і скоро ми побачимо альпійські луки   Останні дерева на шляху до вершини, через 50 метрів вони «закінчаться» Ліс змінюють чагарники, і скоро ми побачимо альпійські луки Останні дерева на шляху до вершини, через 50 метрів вони «закінчаться»

Раптом далеко-далеко зліва я помітив вражаючий каскад водоспадів. Це Прутський водоспад, загальна висота якого становить 80 метрів. Дуже красиво - хотілося б ближче подивитися, але поки тільки так. =)

Справа на великій зуме можна побачити 80-метровий Прутський водоспад. Це вже висота 1600 метрів.

А тим часом, природа ставала все більш і більш суворою. Вершина маячила попереду як міраж - здавалося, що вона дуже близько, але не тут-то було.

Чагарникова частину шляху на Говерлу Чагарникова частину шляху на Говерлу   Альпійські луки в Українських Карпатах Альпійські луки в Українських Карпатах. У кого-то привал, а я йду далі. =) Невже серйозно наші люди хочуть залишити після себе в заповіднику ОСЬ ЦЕ? Або це вороги підкинули? Величні гори Карпат

Взагалі не скажу, що було вкрай складно підніматися на Говерлу, але місцями досить-таки небезпечно. І несподівано було жарко аж майже до самої вершини. Останні хвилин 20 підйому спостерігався гірський феномен - то було жарко, то налітав крижаний вітер. Раз 5 мені доводилося то одягати, то знімати Легенький кофту, яку я дуже до речі з собою прихопив, незважаючи на 35-градусну спеку на рівнині.

Починається найскладніша ділянка підйому. Відчуття, що кут нахилу більше 45 °, хоча, звичайно, це не так. Починається найскладніша ділянка підйому Вибрався на п'ят рівній поверхні - навіть не віриться, що я вже такий підйом взяв! Фотографую як інші туристи деруться слідом за мною. Які ж ми мурахи на цій планеті! Підйом став ще крутіше, але зустрічаються улоговинки, де можна присісти і насолодитися навколишніми видами По дорозі на Говерлу я зустрічав безліч організованих (і не дуже) груп туристів - радує, що не довелося підніматися на самоті, постійно хтось був поруч. Багато дітей шкільного віку. Навіть діти можуть піднятися на Говерлу! Це мотивує йти далі))

Так, до речі, про взуття варто сказати, що потрібно мати хорошу закрите взуття. Похід на Говерлу - це все-таки не прогулянка в парку, хоч і не Джомолунгма теж. Але у мене з собою такому взутті не було, тому довелося задовольнятися сандалями. Однак у відкритому взутті можна вдаритися пальцем, розсікти його до крові, а аптечку з собою напевно не кожен носить ... Загалом, ви мене зрозуміли.

Мій останній міні-привал перед вершиною. До речі, не варто ходити в гори в сандалях - не беріть з мене поганий приклад))

І ось, нарешті, я підкорив Говерлу. 2061 метр - найвища точка Карпат в Україні!

І ось ... Я тут! 2061 метр - найвища точка України І ось Селфі з Говерли в бік Румунії - вона від мене всього в 17 км Здається, я побив свій рекорд по Селфі, але у мене поважна причина! Я на головній вершині України!

Мене здивували люди з велосипедами на вершині гори, проте потім я подумав, що я адже піднімався по самому складному шляху ... Ймовірно, вони йшли легшою дорогою, тому велосипеди не були для них тягарем.

Це найвища вершина Карпат, і сюди забираються з велосипедами!

Дуже не сподобалося убоге мистецтво на Говерлі. Таке відчуття, що людям не вистачає паперу і соціальних мереж - обов'язково треба залишити після себе якісь наскальні малюнки ... А ще краще пляшку з-під шампанського (бачив і таке) ... Загалом, люди, давайте не будемо свинями!

Наскальний живопис, Карпати гори, XXI століття ... Наскальний живопис, Карпати гори, XXI століття Фото Говерла: на вершині. Це найвища точка Карпат! Стелла на Говерлі

Ще на вершині є покажчики на маршрути, за якими я не йшов. Але, наприклад, на озеро Несамовите я б дуже хотів потрапити. До нього, до речі, є стежка і від підніжжя гори. Вона починається біля родимка у бази «Заросляк», від якої я починав сходження на Говерлу. Зручно, що і тут пишуть орієнтовно час у дорозі.

Покажчики на вершині Покажчики на вершині   Самотній фотограф на Говерлі Самотній фотограф на Говерлі

На Говерлі трохи ловила мобільний зв'язок, на відміну від лісу і більшої частини шляху внизу, так що багато говорили по телефону. До мене теж пробився один Роман із Запоріжжя, який навіть не знав, в якому я чудовому місці знаходився))) Я його приємно здивував!

Після цього я трохи помилувався красою, подумав про своє і вирішив спускатися по більш легким шляхом, щоб не перенапружуватися і побачити трішки інші пейзажі.

Фото з вершини «легкої траси» - по ній я буду спускатися, якщо вже піднявся по «складнішою» Фото з вершини «легкої траси» - по ній я буду спускатися, якщо вже піднявся по «складнішою»   Карпати, спуск з Говерли   Спуск з Говерли по простому маршруту дійсно виявився набагато легше підйому по складному Карпати, спуск з Говерли Спуск з Говерли по простому маршруту дійсно виявився набагато легше підйому по складному

І ось я повернувся в ліс. На вершині мені здавалося, що було дуже багато людей, а на зворотному шляху - вони кудись все поділися. Спускався я практично на самоті.

«Свій сміття забери з собою» «Свій сміття забери з собою»   Ага, десять разів Ага, десять разів ...

І ось я вже дійшов до розвилки синьої і зеленої гілки підйому на Говерлу. Саме цей покажчик я випадково оминула по шляху на гору. =)

Розвилка складного (ліворуч) і легкого (направо) підйому на Говерлу

Я дуже втомився, вода закінчилася і хотілося освіжитися. Оскільки інших туристів в лісі не спостерігалося, а вихід був уже недалеко, то я вирішив трохи зайти в лісову глушину, щоб скупатися в кристально чистому струмочку. Мені вдалося знайти хорошу загату, скупатися і напитися - причому козенятком я потім не став, так що вода дійсно чиста!

І ось - я повернувся на парковку. Підйом, спуск, перекус, відпочинок на Говерлі, невелике блукання лісом і купання в потічку зайняло 6,5 годин. Можна було б годину заощадити як мінімум, але я робив все не поспішаючи, в своє задоволення ...

Спортивна база «Заросляк» в вечірньому освітленні виглядає більш ефектно, ніж опівдні!

І знову база відпочинку Заросляк біля підніжжя Говерли

Поруч я знайшов джерело, щоб ще набрати води для Оленки, а також побачив початок стежки на озеро Несамовите. Які ще краси чекають нас в цьому світі!

Джерело біля підніжжя Говерли біля бази «Заросляк» Джерело біля підніжжя Говерли біля бази «Заросляк»   Початок стежки на озеро Несамовите Початок стежки на озеро Несамовите

На горі і під час спуску вдалося зібрати трохи сміття. Я не хвалюся, просто мене реально аж коробить, навіщо люди його там залишають? Або порожня пляшка з папірцем від «сникерса» так багато важить? Упевнений, що нам потрібні закони як в Сінгапурі з тисячними штрафами для рагулів і бидла - по-іншому ми їх не перевиховаємо!

Сміття, яке я зібрав на Говерлі

З почуттям виконаного обов'язку на цей день я сів в машину і поїхав назад до своїх дівчатам - ділитися враженнями і освіжатися в імпровізованому «джакузі» гірської річки біля готелю в Ясінях. По дорозі мені ще довелося побачити чимало прекрасних місць - в тому числі, дуже сподобалася Ворохта. У цього селища прекрасне місце розташування - гора Говерла, курорти Буковель, Драгобрат, Ясиня, Верховина, Яремче - майже всі кращі місця Українських Карпат знаходяться на невеликій відстані. По дорозі знову підвіз автостоперров - на цей раз це були школярі з Дніпропетровська - хлопець і 2 дівчинки, які їхали з бази відпочинку в магазин. Поділилися з ними враженнями від Карпат і попрощалися!

Селище Ворохта фото: їжу до своїх дівчатам! Селище Ворохта фото: їжу до своїх дівчатам Ворохта, фото спуску - схоже на невелику лижну трасу

Ось так мене полонили літні Карпати. Як не дивно, в зимових мені ще не довелося побувати, так що все попереду! =)

Пробка в Ворохті =)

Ваші питання і доповнення вітаються в коментарях.

Статті про інші наші подорожі по Україні:

З шестимісячним дитиною до Трускавця

2700 км із заходу на південний схід України і назад

Одеса в кінці серпня 2015

Коломия - прогулянка по старому місту в Прикарпатті

Мукачево - можливо, незвичайне місто України, замок Паланок

Ужгород - найзахідніший обласний центр України

Підписуйтесь на оновлення нашого блогу через RSS .

Заходьте і ставте «подобається» на наших сторінках вконтакте , на facebook і в Instagram . Щасливо!

Невже серйозно наші люди хочуть залишити після себе в заповіднику ОСЬ ЦЕ?
Або це вороги підкинули?
Я не хвалюся, просто мене реально аж коробить, навіщо люди його там залишають?
Або порожня пляшка з папірцем від «сникерса» так багато важить?